آیت‌الله شبیری‌زنجانی، حفظ آبروی مؤمنان را از موضوع‌های مورد تأکید شریعت دانست و گفت: کسی حق ندارد به آبروی مومن لطمه بزند.

این مرجع تقلید در پاسخ به این پرسش که «ساختن و انتشار لطیفه و جوک برای قومیت‌ها چه حکمی دارد؟» بر حفظ حرمت افراد و نژادها و قومیت‌ها در جامعه دینی تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: جان، مال و آبروی افراد از موضوع‌های مورد تاکید شریعت مطهّر است و افراد باید نسبت به آن مراقب باشند. گفتن این لطیفه‌ها هم اگر منشأ بی‌آبرویی برای افراد یا صنفِ دارای آبرو و جایگاه در جامعه باشد، اشکال دارد.

وی ادامه داد: کسی حق ندارد به آبروی مومن لطمه بزند ولو اینکه خود شخص نشنود. غیبت هم همین است؛ یعنی ممکن است حتی خود شخص متوجه نشود که در نبود او چه گفته‌اند اما در جامعه به آبروی او لطمه خورده است.

آیت‌الله شبیری‌زنجانی نسبت به رواج لطیفه و جوک برای شخصیت‌های مذهبی و ملی که از دنیا رفته‌اند ابراز تاسف کرد و گفت: گاهی این جوک‌ها برای افرادی ساخته می‌شود که در قید حیات نیستند و این خیلی بد است، چون این شخص زنده نیست تا از او حلالیت طلبیده شود. گاهی هم به بزرگان دینی نسبت داده می‌شود که این موضوع مصداق توهین به دین است و حتی نزدیک به کفر است.